نـفت و گــاز

نفت و گاز، مهم ترین منابع تأمین انرژی بشر امروزی هستند؛ به‌طوری که نفت خام 37 درصد و گاز طبیعی 21 درصد انرژی دنیا را تأمین می‌کنند. از این رو نفت و گاز در معادلات اقتصادی ـ سیاسی جهان اهمیت راهبردی دارند و در فرآیند روابط بین الملل نقش مهمی می‌توانند ایفا ‌کنند. کشورهای جهان، به لحاظ برخورداری از ذخایر انرژی به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول که بیشترین انرژی را در جهان مصرف می‌کنند، سهم ناچیزی از ذخایر نفت و گاز دنیا دارند. برای مثال، گروه کشورهای صنعتی OECD که حدود ۶۲ درصد نفت جهان را می‌سوزانند، تنها ۷ درصد ذخایر نفتی را در اختیار دارند. این کشورها ۳۴ درصد نیاز خود را از کشورهای نفت­ خیز تأمین می‌کنند و برای تأمین انرژی خود، به شدت نیازمند گروه دوم یا کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز هستند.
در این گروه، کشورهای خاورمیانه با 48 درصد منابع نفتی دنیا تنها 9 درصد از این انرژی را مصرف می‌کنند و با داشتن 43 درصد منابع گاز دنیا تنها 14 درصد از کل گاز مورد استفاده دنیا در این منطقه مصرف می شود. ​​​​​​​
​​​​​​​ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی دنیا و چهارمین دارنده منابع نفت دنیا و از طرف دیگر قرارگیری در منطقه خاورمیانه و نزدیکی به بازارهای مصرف و در حال رشد، فرصت­ های فراوانی را به منظور توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز دارد.

صنعــت نفـت

صنعت نفت شامل بخش‌های اکتشاف، استخراج، پالایش، انتقال (که اغلب توسط تانکرهای نفت و خطوط لوله انجام می‌شود) و بازاریابی محصولات نفتی است. بیشترین حجم محصولات نفتی را مازوت و بنزین تشکیل می‌دهند. همچنین، نفت ماده خام برای محصولات شیمیایی بسیاری از جمله دارو، حلال‌ها، کود، آفت‌کش‌ها، و پلاستیک است.
وجود نفت برای بسیاری از صنایع حیاتی است، و دنیای صنعتی برای بقای خود به آن وابسته است، بدین ترتیب نفت دارای اهمیت ویژه‌ای برای بسیاری از کشورها است. درصد بالایی از مصرف انرژی جهان را نفت تشکیل می‌دهد، که میزان استفاده از آن از ۳۲٪ در اروپا و آسیا، تا بالای ۵۳٪ در خاورمیانه متغیر است.
تولید، توزیع، پالایش، و خرده‌فروشی نفت در مجموع بزرگ‌ترین صنعت جهان از لحاظ ارزش دلاری بوده‌است.
دولت‌هایی همچون ایالات متحده یارانه‌های بسیاری به شرکت‌های نفتی اختصاص می‌دهند. این یارانه‌ها شامل معافیت‌های مالیاتی عمده در مراحل اکتشاف و استخراج نفت، از جمله برای هزینه‌های اجاره میدان نفتی و تجهیزات حفاری، می‌شود.

تاریخچه نفـت

استفاده از نفت به صورت خام به ۵۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. استفاده از نفت در دوران آغازین عمدتاً برای روشن نگه داشتن مشعل و در جنگ‌ها بوده‌است. لوحی باستانی به زبان پارسی نشان از استفاده از نفت برای مصارف دارویی و روشنایی در طبقات بالای جامعه دارد. همچنین هرودوت از استخراج نفت و قیر توسط ایرانیان می‌گوید.

ساخت داخل

پس از اطمینان از توانمندی داخل در ساخت تجهیزات، هدف دیگر صنعت نفت حمایت از سازندگان در افزایش کیفیت، کاهش زمان و قیمت مناسب به عنوان سه عامل اساسی برای رقابت پذیر بودن کالا است که علاوه بر تامین نیاز داخل می تواند آنها را به سمت بازارهای بین المللی سوق دهد. بنابراین رویکرد وزارت نفت به گونه ای است که ایفای نقش به عنوان محرک اصلی رشد و توسعه توان صنایع داخلی(مشاوران، سازندگان و پیمانکاران) و نیل به جایگاه مناسب فناوری در صنایع نفت و گاز در جهان را دنبال کند. از این رو شناسایی و پایش صلاحیت شرکت‌های توانمند، همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز دانش بنیان، تسریع در ساخت داخل بیش از ده خانواده کالاهای استراتژیک صنعت نفت، شناسایی و رشد فناوری‌های نوآورانه، تدوین استانداردهای شفاف و کارآمد، افزایش سهم داخلی در طراحی، نظارت، ساخت تجهیزات و احداث تاسیسات، ساماندهی نظام تأمین کالای صنعت نفت و غیره برای توسعه ساخت داخل بویژه تجهیزات پیشرفته و مدیریت مگا پروژه های صنعت نفت در اولویت اقدامات این سازمان است. 
حمایت از سازندگان داخلی، شفاف سازی بیشتر در فرایند‌های تامین و ساخت داخل کالا، سیاست گذاری در جهت افزایش سرعت و کیفیت تامین و تجاری سازی فناوری، سیاست گذاری ایجاد بانک های اطلاعاتی منابع از سازندگان داخلی و خارجی معتبر (فروشندگان، تأمین کنندگان، شرکت های حمل و نقل، بازرسی فنی خدمات مالی،خدمات اداری، پیمانکاری و غیره) در شرکت های اصلی و تابعه دستگاه مرکزی و ایجاد بانک اطلاعاتی اقلام و غیره در دستور کار معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت قرار دارد.
​​​​​​​ایران جزو معدود کشورهایی است که عمده نیاز کالای صنعت نفت را از داخل تامین می کند. اتفاقی که در هیچ یک از کشورهای همسایه ایران نیفتاده است. برخی اقداماتی که در برای اولین بار در منطقه طی سال های اخیر صورت گرفته است؛ حضور شرکت‌ های نفتی اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی در پروژه ها، بومی‌سازی بیش از ۱۰ گروه خانواده کالاهای کاربردی و استراتژیک صنعت نفت، تامین 100 درصدی تجهیزات گازرسانی به شهرها و روستاها از داخل با هزاران میلیارد تومان پروژه، اجرای طرح چند میلیارد دلاری نگهداشت و تولید توسط شرکت‌های داخلی، ممنوعیت خرید ۸۴ قلم کالا و تجهیزات خارجی دارای تولید مشابه داخلی، تشکیل شورای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها و ...

- انواع نیدل ولو استیل و هسته لوی
- انواع رگولاتورهای استیل و آلیاژی 904
- انواع سنسور و بردهای تشخیص گاز
- ساخت انواع یونیت های صنعتی H2s
- ساخت انواع یونیت های صنعتی مادلاگینگ
- ساخت انواع شاسی و اکستراکچر سازه ها
- ساخت انواع مخازن بتنی ، فولادی و کامپوزیت
​​​​​​​- ساخت انواع سیستم های ایمنی و آتش نشانی ( لباس ایمنی ، چکمه ایمنی ، کمربند ایمنی ، کوله ، باکس و جعبه های خاص ، کلاه آتش نشانی ، کلاه ایمنی ، سیستم تنفسی همراه ، ایرپک و ....)

صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از بخش های اصلی صنعت کشور، طلایه دار ایجاد ارزش افزوده از منابع نفت و گاز است. این صنعت به عنوان مقام نخست صادرات غیر نفتی در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی سازی فناوری، توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد اشتغال نقش اساسی بر عهده دارد. اصلی ترین مزیت این صنعت در ایران تنوع خوراک، دسترسی به آب های آزاد و نیروی انسانی متخصص است.

پتروشیمی به عنوان یکی از بخش­ های اصلی صنعت کشور، طلایه دار ایجاد ارزش افزوده در منابع نفت و گاز است. این صنعت به عنوان دارنده مقام اول صادرات غیر نفتی در جهت شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، بومی کردن فناوری، توسعه صنایع پایین دستی (تکمیلی)، ایجاد اشتغال و .. نقشی اساسی بر عهده دارد. مدیریت کنترل تولید در راستای پیشبرد اهداف کلان صنعت پتروشیمی وظیفه ی نظارت، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های تولید شرکت‌های پتروشیمی و نظارت و هماهنگی بر راه اندازی طرح های صنعت پتروشیمی را بر عهده دارد.

​صنایع پتروشیمی ایران

مدیریت تولید